Sejarah Munculnya GPS
GPS (Global Positioning System) adalah sebuah peralatan navigasi yang pada
awalnya direka sebagai akibat permasalahan pasukan Amerika syarikat dalam
menghadapi perang Vietnam. Salah satu kesulitan utama yang dialami pasukan di
darat adalah bagaimana mereka selalu saling mengetahui posisi satu sama lain,
terutama pada saat berada jauh di dalam hutan tebal. Pada ketika itu
mereka menggunakan sistem radio yang disebut LORAN system untuk mengetahui
posisi. Namun berlaku banyak kesalahan yang diakibatkan
penerimaan/pemancaran radio yang terganggu, dan defleksi gelombang permukaan
akibat cuaca buruk maka sistem ini kurang bisa meyakinkan untuk operasi penting
pada saat itu. Amerika Serikat kemudian mengadakan uji coba dengan
4 satelit, yang diberi nama TRANSIT. Satelit ini memilik orbit
sangat tinggi dan digunakan untuk kepentingan militer. Namun,
sistem ini masih memiliki akurasi rendah, dan posisi hanya bisa diperoleh
setiap 2 jam. Generasi berikutnya dibangun oleh NAVSTAR dan
dioperasikan secara terbatas pada tahun 1986. Sistem ini hanya
berfungsi 3-4 jam setiap hari karena satelit yang diorbitkan hanya
sedikit. Pengorbitan satelit NAVSTAR sempat tertunda kerana kemalangan
Kapal Ruang Angkasa Challenger pada tahun 1988. Challenger merancang
akan digunakan untuk meluncurkan satelit-satelit GPS NAVSTAR.
Sistem GPS benar-benar beroperasi pada saat dimulainya Perang Teluk pada
tahun 1990. Sistem satelit blok 1 diluncurkan sebagai tambahan atas
blok 2 yang sudah terlebih dahulu diorbitkan.Jumlah satelit yang diorbitkan
adalah 21 satelit, utnuk menyediakan sistem GPS di seluruh dunia, dengan
kemampuan pengiriman data setiap saat.Departmen Pertahanan AS juga
mengoperasionalkan GPS yang dipasarkan bebas mulai tahun 1990.
Sistem ini masih digunakan pada masa ini. Satelit-satelit GPS
mengorbit terhadap bumi 2 kali sehari pada ketinggian 11.000 mil diatas bumi,
dan memancarkan elevasi dan posisi dengan tepat. Sistem penerima
GPS mengolah isyarat, lalu mengukur interval antara saat isyarat dipancarkan
dan diterima untuk menentukan jarak antara antara receiver GPS di bumi dan
satelit. Pada saat receiver GPS menghitung data-data tersebut dari 3
satelit minimum, lokasi di permukaan bumi dapat ditentukan dengan cepat. Dewan
industri GPS baru saja mengumumkan bahawa peralatan receiver GPS ditargetkan
akan terjual sampai 8 milion Dollar sampai tahun 2000.Penggunaan GPS memang
telah meluas dalam berbagai sektor. Receiver GPS bahkan telah
dipasang di mobil-mobil mewah, dilengkapi dengan peta jalan digital dalam CD
ROM yang akan menolong pengendara untuk menuju tempat tujuan.
Receiver GPS juga akan segera di integrasikan dengan telefon selular.
GPS pada saat ini telah menjadi teman yang baik di perjalanan dan akan sangat
berjasa sebagai petunjuk arah pada saat yang gawat.
Kebijaksanaan tentang penggunaan GPS sendiri diatur dalam Federal
navigation Plan (FRP), yang disiapkan oleh tim gabungan dari Departmen
Pertahanan dan Departmen Transportasi AS, melalui berbagai pertemuan pada tahun
1992. Namun pada dasarnya, GPS sendiri adalah milik Jabatan Pertahanan,
namun pada kelanjutannya menjadi peralatan yang dipasarkan bebas.
Rencananya satelit GPS akan ditambah 2 lagi, sehingga semuanya menjadi 24
satelit. Kemampuan penuh GPS dengan 24 satelit (blok I,II, dan IIA)
akan diumumkan oleh Departmen Pertahanan AS. Sebelum berkemampuan
penuh, Full Operational Capability (FOC) maka GPS sebenarnya sudah layak
dipakai untuk bernavigasi, hanya kemampuan agak rendah. keadaan ini
dinamakan Initial Operational Capability (IOC), yang dimulai sejak 8 Desember
1993.
Kemampuan yang disediakan oleh GPS sendiri telah dikategorikan menjadi 2
jenis. Yang pertama adalah Standart Positioning Service (SPS) dan
kedua Precise Positioning Service (PPS). Sistem SPS adalah sistem yang dijual
untuk pemakai diluar Jabatan Pertahanan AS, termasuk yang dipakai Angkatan
Bersenjata Indonesia/Australia. SPS menyediaan frekuensi GPS L 1 yang
mengandung kode Coarse Acquisition (CA) dan data navigasi. Untuk
sistem ini, Jabatan Pertahanan AS sudah memberikan isyarat salah yang
menurunkan receiver GPS untuk menghitung posisi. Sistem
GPS jenis SPS bisa diakses dengan menggunakan peralatan receiver (yang bisa
dibeli di pasar bebas) setiap saat. Kemampuan GPS jenis SPS sebenarnya
juga sudah sangat akurat bagi keperluan non militer iaitu dengan error
horizontal, 100 meter ( dijamin 95 % ) dan 300 meter ( dijamin 99.99 %
). Untuk error vertikal adalah 140 meter ( dijamin 95 %
). Error waktu adalah 340 nanodetik ( dijamin 95 % ).
Sedangkan GPS jenis kedua adalah GPS PPS yang memiliki yang sangat tinggi, baik
waktu, kecepatan, dan posisi.misalnya, sistem GPS ini hanya digunakan oleh
Departmen Pertahanan AS dan instansi lain yang diberi lesen. PPS
akan mengirimkan data, dengan menggunakan frekuensi L1 dan L2 dan hanya untuk
kepentingan militer. Inilah strategi dagang Amerika Syarikat yang
tidak mahu menjual produk terbaiknya pada sebarang orang. Hal ini
sebenarnya tidak pada GPS saja, pada peralatan militer lain seperti pesawat dan
senjata, selalu ada bahagian-bahagian yang dibatasi/dihilangkan.
GPS pada dasarnya terdiri dari 3 bahagian utama yaitu SPACE, CONTROL, dan
USER. SPACE adalah 24 satelit yang ada di luar angkasa.
CONTROL adalah 5 stesen monitor yang ada di Hawaii, Kwajalein, Ascension
Island, Diego Garcia, dan Colorado Springs. Terdapat 3 ground
antenna iaitu Ascension Island, Diego Garcia, dan Kwajalein.
Sedangkan Master Control Station (MCS) berlokasi di Falcon AFB di
Colorado. Stesen monitor selalu mengawasi satelit, dan pemeriksaan kesalahan
data yang dipancarkan. Data-data ini diproses di MCS untuk
menentukan orbit satelit dan mengkoreksi data yang dikirim oleh
satelit. Setelah diteliti, data itu dikirim balik ke setiap satelit
lewat ground antenna. Dengan cara ini, satelit akan mentransmisikan
data yang tepat pada semua pengguna. Bahagian ketiga adalah
USER. Para pengguna jasa GPS bisa mendapatkan/membeli receiver GPS,
tentunya tipe SPS untuk membolehkan mengakses pancaran satelit.
Untuk receiver GPS sendiri pelbagai jenisnya, sehingga para pengguna boleh
menentukan mana yang lebih disukai. Pada saat pertama kali
dikeluarkan, peralatan ini mempunyai harga yang mahal. Namun pada
saat sekarang sekarang harganya sudah relatif murah.
Sumber : internet
TEKNOLOGI YANG DIGUNAKAN
Global
Positioning System (GPS)
Global Positioning System (GPS) telah siap dibina dan digunakan untuk tujuan
pelayaran ketenteraan (military navigation) dan keperluan-keperluan yang lain.
Sistem satelit ini telah dibina oleh Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat
(PENTAGON). Sepanjang tempoh fasa
pembangunan dan penyelidikannya sistem ini mendapat perhatian serta
populariti yang tinggi dan ini membolehkan lebih banyak pembangunan ke atas GPS
dilakukan bagi menambahkan kegunaannya di samping mendapatkan lebih banyak
pengguna.
Sistem lengkap GPS mengandungi
sebanyak 24 buah satelit operasi (blok I, II, IIA) yang beroperasi 24 jam.
Kemajuan terbesar ialah pelancaran Initial
Operation Capability (IOC) pada 8 Disember 1993. Dengan pelancaran ini
bermakna kesemua 24 buah satelit ini (blok II,IIA) mula beroperasi. Satelit
blok I bagaimanapun hanyalah sebagai eksperimen dan hanya digunakan pada fasa
pertama pembinaan dan pembangunan sistem GPS ini.
Terdapat 3 komponen utama GPS iaitu:
>Segmen pengguna (user segment)
>Segmen kawalan (control segment)
>Segmen angkasa (space segment)
>Segmen pengguna
Segment ini terdiri daripada pengguna dan penerima (receiver)
isyarat GPS, iaitu sejenis penerima radio yang direkabentuk untuk menerima
isyarat radio yang dihasilkan oleh satelit. Ia kemudiannya menghitung kedudukan
kawasan berdasarkan maklumat tadi.
>Segmen kawalan
Segmen ini terdiri
daripada semua fasiliti atau kelengkapan atas bumi (ground-based facilities)
yang digunakan untuk memonitor dan mengawal satelit. Ia biasanya tidak dapat
dilihat. Segmen kawalan NAVSTAR (Navigation
Satellite Timing and Ranging) dikenali sebagai sistem kawalan operasi
(OCS), mengandungi stesen monitor yang terletak di Colorado Spring, Ascencion
Island, Diego garcia dan Kwajalein.
>Segmen angkasa
Segmen ini adalah
susunan semua satelit GPS dan susunan satelit ini dipanggil “constellation” (bintang-bintang).
SEJARAH GPS
Penggunaan GPS atau Sistem Penentu
Kedudukan Global untuk kenderaan mahupun individu semakin meluas di Malaysia.Biarpun
negara kita masih baru dalam penggunaan teknologi tersebut namun ia telah
tersebar secara meluas di negara-negara maju di seluruh dunia.GPS pada asalnya
digunakan oleh pihak tentera, pengembara malah turut digunakan oleh jurutera
mahupun para saintis untuk mengetahui kedudukan sesuatu tempat.Teknologi ini
berkembang apabila manusia berjaya menghantar satelit ke ruang angkasa bagi
memerhati pergerakan bumi.
Selain itu, satelit juga digunakan untuk mengambil gambar, memerhati serta mampu berinteraksi secara terus ke bumi.Justeru, setiap inci rupa bentuk serta pergerakan di bumi dapat diperhatikan dengan cepat, jelas serta tepat.Kini GPS telah diolah agar lebih mudah untuk digunakan serta lebih praktikal.Sebagai contoh, kegunaan GPS sebagai panduan bagi memudahkan perjalanan ketika memandu
Aplikasi serta penggunaannya adalah sama seperti GPS yang digunakan untuk menentukan kedudukan oleh para pengembara dan tentera.Cuma, ia lebih tertumpu kepada aplikasi menentukan serta menunjukkan arah jalan yang akan dilalui oleh pemandu kenderaan.Sejarah GPS bermula pada awal tahun 1940 apabila ia dicipta berdasarkan sistem navigasi radio yang dikenali sebagai LORAN dan Decca Navigator dan digunakan secara meluas ketika Perang Dunia Kedua.
Namun impian untuk mendapatkan teknologi GPS secara lebih tepat berjaya direalisasikan apabila Kesatuan Soviet melancarkan satelit pertama iaitu Sputnik pada tahun 1957.Jadi bagaimanakah saintis dapat menentukan kedudukan satelit di angkasa sekali gus dapat memberikan maklumat yang tepat berkenaan kedudukan kita di bumi.Secara mudahnya, satelit yang mengorbit akan berkomunikasi dengan bumi melalui transmisi radio.
Justeru terdapat sekumpulan saintis yang di ketuai oleh Dr. Richard B. Kershner memerhati transmisi radio telah menemui Kesan Droppler (Droppler Effect).Kesan Dropler adalah fenomena di mana frekuensi yang dipancarkan oleh Sputnik menjadi amat jelas apabila ia berada berdekatan dengan pusat kajian (atau selari dari angkasa ke bumi) dan menjadi kurang jelas apabila ia jauh.Justeru, saintis tersebut dapat menentukan kedudukan satelit dan kedudukan mereka dengan jelas dan tepat dengan mengukur kekuatan Kesan Droppler yang terhasil ketika satelit tersebut sedang mengorbit bumi.
Selain itu, satelit juga digunakan untuk mengambil gambar, memerhati serta mampu berinteraksi secara terus ke bumi.Justeru, setiap inci rupa bentuk serta pergerakan di bumi dapat diperhatikan dengan cepat, jelas serta tepat.Kini GPS telah diolah agar lebih mudah untuk digunakan serta lebih praktikal.Sebagai contoh, kegunaan GPS sebagai panduan bagi memudahkan perjalanan ketika memandu
Aplikasi serta penggunaannya adalah sama seperti GPS yang digunakan untuk menentukan kedudukan oleh para pengembara dan tentera.Cuma, ia lebih tertumpu kepada aplikasi menentukan serta menunjukkan arah jalan yang akan dilalui oleh pemandu kenderaan.Sejarah GPS bermula pada awal tahun 1940 apabila ia dicipta berdasarkan sistem navigasi radio yang dikenali sebagai LORAN dan Decca Navigator dan digunakan secara meluas ketika Perang Dunia Kedua.
Namun impian untuk mendapatkan teknologi GPS secara lebih tepat berjaya direalisasikan apabila Kesatuan Soviet melancarkan satelit pertama iaitu Sputnik pada tahun 1957.Jadi bagaimanakah saintis dapat menentukan kedudukan satelit di angkasa sekali gus dapat memberikan maklumat yang tepat berkenaan kedudukan kita di bumi.Secara mudahnya, satelit yang mengorbit akan berkomunikasi dengan bumi melalui transmisi radio.
Justeru terdapat sekumpulan saintis yang di ketuai oleh Dr. Richard B. Kershner memerhati transmisi radio telah menemui Kesan Droppler (Droppler Effect).Kesan Dropler adalah fenomena di mana frekuensi yang dipancarkan oleh Sputnik menjadi amat jelas apabila ia berada berdekatan dengan pusat kajian (atau selari dari angkasa ke bumi) dan menjadi kurang jelas apabila ia jauh.Justeru, saintis tersebut dapat menentukan kedudukan satelit dan kedudukan mereka dengan jelas dan tepat dengan mengukur kekuatan Kesan Droppler yang terhasil ketika satelit tersebut sedang mengorbit bumi.
Ia kemudiannya di kenali sebagai
Sistem Navigasi Satelit dan Tentera Laut Amerika Syarikat merupakan pelopor
penggunaan teknologi tersebut. Ia telah diuji sepenuhnya pada tahun 1960. Kini,
teknologi satelit telah berkembang pesat dan ia boleh didapati di mana-mana. Malah
penggunaannya boleh disamakan seperti penggunaan telefon bimbit dalam kehidupan
seharian kita. Contohnya GPS kereta yang digunakan secara meluas untuk
menentukan jalan dan arah tuju bagi pemandu masa kini.Ia juga lebih dikenali
sebagai Penerima GPS di mana ia berfungsi dengan menerima dan mengira isyarat
yang dihantar oleh mana-mana satelit yang mampu dikesan olehnya.
Setiap satelit memancarkan data berupa masa ketika pesanan dihantar, maklumat orbit yang tepat (ephermis) dan sistem umum bagi mana-mana satelit yang sedang mengorbit bumi (almanac). Maklumat tersebut sekali gus dapat menentukan kedudukan satelit dan kembali dapat menentukan kedudukan penerima isyarat GPS.
Setiap satelit memancarkan data berupa masa ketika pesanan dihantar, maklumat orbit yang tepat (ephermis) dan sistem umum bagi mana-mana satelit yang sedang mengorbit bumi (almanac). Maklumat tersebut sekali gus dapat menentukan kedudukan satelit dan kembali dapat menentukan kedudukan penerima isyarat GPS.
Namun sejauh mana keberkesanan GPS khususnya untuk kegunaan pemandu kenderaan di atas jalan raya.Teknologi GPS yang ada kini merupakan antara pemandu arah yang terbaik buat pemandu.Namun sistem pemetaan dalam penerima GPS tersebut mesti selalu di kemaskini untuk mengelakkan ia menunjukkan laluan yang salah.
Bagi negara-negara maju, sistem pemetaan teknologi GPS dilakukan secara kerap bagi memastikan ketepatannya malah ia tidak kurang juga di negara kita, gajet GPS yang digunakan juga perlu dikemaskini melalui internet.Antara gadget yang terkenal di Malaysia adalahi Garmin, TomTom, Holux, EGO dan pelbagai lagi.Malah aplikasi sistem GPS ini juga turut dimuatkan dalam telefon bimbit menjadikannya lebih praktikal.
Di Malaysia penggunaan sistem GPS kereta dilihat agak terhad dan masih dalam proses perkembangan. Hal demikian kerana sistem pemetaan digital negara ini masih belum cukup sempurna. Ia juga berikutan Malaysia masih dalam kategori negara membangun di mana sistem jalan dan bangunan sering berubah-ubah menjadikan penggunaan sistem GPS kereta agak terhad. Namun ia masih merupakan alternatif yang amat berkesan untuk pengguna jalan raya sebagai panduan untuk mencari kawasan yang hendak ditujui.
Latar Belakang GPS
Gerakan
Pengguna Siswa (GPS) yang dahulunya dikenali sebagai Kelab Pengguna Institusi
Pengajian Tinggi merupakan suatu entiti kumpulan yang berstruktur,
berperlembagaan, berperaturan dan berkepimpinan yang dianggotai oleh
pelajar-pelajar IPT yang mempunyai minat dan kecenderungan yang sama serta
bertujuan untuk saling bekerjasama, bantu-membantu dan berkongsi sumber dalam
melaksanakan aktiviti dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan dan
dipersetujui bersama dalam hal-hal kepenggunaan.GPS ditubuhkan bersesuaian dengan misi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) iaitu memacu negara ke arah mewujudkan masyarakat pengguna yang sedar akan hak mereka sebagai pengguna serta masyarakat pengguna yang perkasa.
Objektif GPS
GPS mempunyai tiga objektif utama
- Membentuk kumpulan pengguna generasi baru yang bijak,
rasional dan bertanggungjawab supaya mahir dalam membuat keputusan
pembelian barangan dan perkhidmatan dengan mengambil kira faktor-faktor
seperti harga, kualiti, keselamatan, penggunaan sumber, pertimbangan
ekologi dan keadaan ekonomi semasa.
- Mewujudkan gerakan kepenggunaan yang berinformasi, rasional,
peka dan mempunyai semangat sukarelawan bagi membantu melindungi pengguna
daripada segala bentuk penyelewengan.
- Membangunkan rangkaian kerjasama yang besar, bersatu padu,
komited dan proaktif dalam melaksanakan pelbagai program dan aktiviti
kepenggunaan yang menyumbang kepada peningkatan kesedaran serta
pengetahuan kepenggunaan di kalangan pelajar dan masyarakat.
Prosedur Kerja GPS
GPS dioperasikan kepada LIMA langkah logikal:
>Asas GPS ialah penyetigaan (triangulation) daripada
satelit.
>Untuk proses “triangulate
ini, penerima GPS (receiver) menghitung kedudukan menggunakan masa bergerak isyarat radio (travel time of
radio signals).
>Untuk menghitung
masa bergerak ini, GPS memerlukan pemasaan (timing) yang amat tepat.
>Kita
perlu mengetahui kedudukan satelit di angkasa dengan tepat, bersama-sama dengan
jarak atau kedudukan yang ingin diukur.
>Akhir
sekali, pembetulan dibuat untuk sebarang kelambatan penerimaan isyarat
berdasarkan kepada pergerakannya merentasi atmosfera.
Triangulating
Ringkasan:
diabaikan
Secara
kasarnya, pengunaan GPS ialah berdasarkan kepada penggunaan satelit-satelit di
angkasa sebagai titik rujukan untuk menentukan lokasi di atas permukaan bumi.
Menerusi penghitungan kaedah kedudukan
yang ingin dicari daripada TIGA buah satelit, kita dapat melakukan triangulate kedudukan kita di mana-mana jua di permukaan bumi.
Sistem GPS mengandungi 3 bahagian utama iaitu pertamanya satelit-satelit yang
mengirimkan maklumat-maklumat kedudukan. Keduanya stesen-stesen bumi yang
berfungsi mengawal satelit dan memperbaharui (update) maklumat-maklumat yang
dihantar oleh satelit. Ketiganya ialah penerima (receiver) yang menghitung
kedudukannya pada sebarang titik di bumi berdasarkan kepada maklumat-maklumat
yang ia perolehi daripada satelit-satelit tadi.
Secara asasnya, kita gunakan set
lokasi yang telah kita ketahui kedudukannya untuk menghitung kedudukan semasa
kita dengan menetapkan kedudukan yang telah diketahui. Sekiranya kita mempunyai
kompas bearing, kita boleh melukis suatu garisan menerusi kedudukan yang telah
diketahui dan kita mengetahui kita sebenarnya berada pada mana-mana titik di
sepanjang garis tersebut. Lakukan kaedah yang sama pada titik kedua (lokasi
yang telah diketahui) dan garisan ini akan bersilang dengan garisan pertama
tadi. Persilangan ini merupakan kedudukan kita.
Sekiranya
kita melakukan kaedah yang sama terhadap titik ketiga (lokasi yang diketahui
kedudukannya) ia sepatutnya bersilang pada titik persilangan yang sama, namun
disebabkan kedudukan titik yang biasanya ditandakan kurang tepat maka garisan
tadi tidak menyilang, sebaliknya membentuk sebuah segitiga bersama-sama dengan
dua garis yang bersilang tadi.
Kita sebenarnya berada pada suatu kedudukan dalam segitiga tersebut
tetapi kita tidak mengetahui kedudukan yang sebenarnya.
Penerima isyarat GPS mengukur
kedudukannya daripada satelit dan menggunakan maklumat ini untuk mengukur
kedudukan yang tetap. Penerima ini mengukur panjang masa isyarat daripada
satelit untuk sampai kepadanya dan dengan mengetahui bahawa isyarat tadi
bergerak dengan halaju cahaya, ia dapat menghitung kedudukan daripada masa
pergerakan yang diketahui. Bagaimanapun, satelit-satelit ini sebenarnya sedang
bergerak, justeru timbul persoalan, bagaimana ianya menghitung kedudukan
sesuatu tempat sedangkan ianya pada masa yang sama bergerak?
Penyelesaiannya ialah satelit itu
sendiri menghantar maklumat lengkap tentang kedudukan semasa yang relatif
kepada penerima isyarat GPS. Ini membolehkan kita menjadikan lokasi satelit dan
jarak daripada satelit tersebut sebagai panduan. Kita boleh membuat
andaian bahawa kedudukan kita sebenarnya adalah pada mana-mana titik dalam
sfera yang pusatnya pada lokasi satelit. Dengan menggunakan maklumat yang sama
daripada satelit kedua, pengiraan terhadap sfera kedua yang memotong sfera
pertama pada suatu paksi dibuat. Sekarang kedudukan kita diketahui berada pada
suatu kedudukan tertentu dalam bulatan yang terbentuk hasil daripada
penyilangan dua sfera tadi.
Daripada rajah
sebelah, kedudukan kita sebenarnya berada mana-mana kedudukan dalam bulatan
berwarna gelap yang terhasil daripada persilangan dua sfera.
Sekiranya kita
menggunakan maklumat daripada segitiga ketiga, kita akan mendapati bahawa sfera
yang ketiga yang terbentuk adalah menyilang pada dua titik.Sebenarnya pada
peringkat ini kita dapat mencari kedudukan
kita yang sebenarnya iaitu pada salah satu
titik daripada dua titik persilangan. Ini kerana salah satu daripadanya sama
ada terlalu jauh daripada bumi atau bergerak dengan halaju yang mustahil
(kedudukan yang mustahil).
Pengukuran Jarak
(Pseudo-Range navigation)
Ringkasan:
>Jarak ke
satelit dihitung dengan mengira panjang isyarat radio untuk sampai ke
penerima
daripada satelit.
>Untuk
membuat pengiraan ini, satelit dan penerima
mestilah mempunyai pseudo-random
code yang sama pada masa yang sama.
>Dengan
mengira kelewatan pseudo-random code satelit
sampai ke penerima, masa yang
diambil untuk sampai ke
penerima diambil.
>Masa
pergerakan ini (travel time) didarabkan dengan kelajuan cahaya dan jarak
diperolehi.
Satelit dan
penerima keduanya mempunyai pseudo-random code yang sama untuk
memastikan sistem ini dapat berfungsi dengan baik. Satelit-satelit GPS
menggunakan jam atom, manakala penerima pula dicipta sedemikian rupa iaitu
mempunyai jam yang berketepatan jam atom.
Kedudukan penerima ialah di mana julat pseudo (pseudo-ranges)
daripada set SV (space vehicles) bersilang. Kedudukan dicari daripada
pendaraban pengiraan pseudo-range. Data orbital membolehkan penerima menghitung
kedudukan SV dalam 3 dimensi pada kedudukan semasa (instant) ketika SV tadi
menghantar isyarat.
Empat satelit diperlukan untuk
mendapatkan tiga dimensi kedudukan dan
masa. Kedudukan ini dihitung oleh penerima di koordinat Earth Centered, Earth
Fixed X,Y,Z (ECEF XYZ). Kedudukan SV dikira daripada empat julat pseudo (pseudo-ranges)
dan pembetulan masa dan data ephimeris (elemen orbital tepat, precise orbital
element). Kedudukan penerima pula dihitung daripada kedudukan SV, pengiraan
julat pseudo (pembetulan kepada offset jam SV, kelewatan disebabkan faktor
ionosfera, dan kesan-kesan relatif lain) dan pengiraan kedudukan penerima
(biasanya kedudukan terakhir penerima yang diambil).
Kedudukan Satelit
Pada penerima
di atas bumi, dilengkapi almanak yang telah diprogramkan ke dalam komputer yang
memberitahu penerima di mana satelit berada di angkasa, masa demi masa.
Satelit GPS dikawal oleh Jabatan
Pertahanan Amerika Syarikat untuk membolehkannya lebih sempurna. Radar yang
tepat digunakan untuk memeriksa kedudukan tepat setiap satelit, altitud yang
tepat dan kelajuannya. Apabila DoD telah mendapatkan kedudukan tepat satelit,
ianya menghantar kembali data dan maklumat tadi ke satelit sendiri. Satelit
akan menyertakan kedudukan terbaru ini dalam isyarat masa (timing signals)
ia dipancarkan. Sebab itulah isyarat GPS turut mengandungi mesej navigasi (navigation
message) dengan data ephimeris.
PERBANDINGAN TEKNOLOGI
GPS (Global
Positioning System) adalah sebuah peralatan navigasi yang pada awalnya direka
sebagai akibat permasalahan pasukan Amerika syarikat dalam menghadapi perang Sebelum terbentunkya GPS ,seluruh dunia
menggunakan pelbagai kaedah bagi menentukan sesuatu arah yang hendak dituju
dengan mudah dan cepat .seluruh dunia akan menggunakan gajet ini kerana ia
mudah didapati dengan harga yang mampu dibeli bagi kegunaan harian .Pada
mulanya seluruh dunia menggunakan pelbagai kaedah untuk menentukan kedudukan
mereka dengan menggunakan kompas,peta,satelit bagi pihak tentera bertujuan
untuk mengetahui kedudukan pusat kawalan.Apabila dunia semakin berkembang dan
menggunakan teknologi bagi menentukan arah tuju maka tercipta satu gajet yang
dinamakan/dikenalikan sebagai GPS.Ia boleh di bawa dan diletakkan didalam
kenderaan ,manakala software/perisian boleh terdapat didalam telefon yang mampu
menggantikan GPS.Pengunaan GPS ialah berdasarkan kepada
penggunaan satelit-satelit di angkasa sebagai titik rujukan untuk menentukan
lokasi di atas permukaan bumi.






No comments:
Post a Comment